PL 100

PL 100

Wystawa czynna od 2.11 do 30.11.2018 r.

Finisaż: 30.11.2018 r. – godz. 18.00

Miejsce: Galeria Ring, Rynek 12

Wstęp wolny

 

 

PL100 to wystawa okolicznościowa – okazję do jej realizacji stanowią obchody 100-lecia odzyskania przed Polskę niepodległości. Eksponowane jest na niej 100 prac autorstwa kilkudziesięciu złotników polskich. Wystawa stanowi przekrojową prezentację najlepszych artystycznie obiektów biżuteryjnych powstałych w Polsce w ostatnim stuleciu. Możemy zobaczyć na niej prace najbardziej oryginalne, nowatorskie, czy wręcz przełomowe dla rozwoju polskiej sztuki złotniczej. Prezentowane są zarówno przykłady twórczości prekursorów polskiego złotnictwa artystycznego jeszcze z okresu międzywojnia jak i prace późniejsze, dające wyraz intensywnemu rozwojowi sztuki złotniczej w Polsce w okresie powojennym. Nie brakuje także najnowszych realizacji autorstwa znanych i cenionych artystów współczesnych, które obrazują najnowsze tendencje i dalsze kierunki rozwoju. Prezentowane prace wyróżniają się wysokim poziomem artystycznym, technicznym oraz estetycznym.

 

UCZESTNICY: Bogusław Balicki, Andrzej Bandkowski, Jacek Baron, Andrzej Bielak, Karolina Bik, Grzegorz Błażko, Marcin Bogusław, Marta Bogusz i Eugeniusz Gowkielewicz, Andrzej Boss, Agnieszka Bruzda, Jacek Byczewski, Bogumił Bytomski, Mamert Celmiński, Bartosz Maria Chmielewski, Piotr Cieciura, Ewa Effenberg, Józef Fajngold, Sławomir Fijałkowski, Ewa Franczak i Stefan Okołowicz, Sara Gackowska, Mariusz Gliwiński, Marcin Gronkowski, Henryk Grunwald, Mieczysław Gryza, Marta Hryc, Giedymin Jabłoński, Filip Jackowski, Joanna i Tadeusz Jaworscy, Paweł Kaczyński, Małgorzata Kalińska, Kazimierz Karpiński, Jarosław Kolec, Lena Kowalewicz-Wegner, Zofia i Witold Kozubscy, Anna Król, Sergiusz Kuchczyński, Jolanta Kupniewska, Andrzej Kupniewski, LIS², Aneta Lis-Marcinkiewicz, Adriana Lisowska, Agnieszka Maksymiuk, Tomasz Mayzel, Emilia Nehring, Lucyna i Marek Nieniewscy, Tomasz Ogrodowski, Jacek Ostrowski, Michalina Owczarek, Andrzej Pacak, Mariusz Pajączkowski, Dorota Piestrak, Olga Podfilipska-Krysińska, Jacek Rochacki, Krzysztof Roszkiewicz, Ewa Rudowska, Wojciech Rygało, Jacek Ryń, Kacper Schiffers, Marta Schoeneck, Ewa i Jacek Skrzyńscy, Joachim Sokólski, Magdalena i Tomasz Stajszczak, Justyna Stasiewicz, Jan Suchodolski, Magdalena Szadkowska, Andrzej Szadkowski, Radosław Szwed, Jakub Śliwowski, Sława Tchórzewska, Marcin Tymiński, Leszek Weiss, Jarosław Westermark, Jan Wiszniewski, Arek Wolski, Michał Wysocki, Ewa i Łukasz Zaremscy, Tomasz Zaremski, Antek Zaremski, Marcin Zaremski, Jadwiga i Jerzy Zaremscy, Hanna i Jacek Zdanowscy, Jakub Żeligowski

 

 

Prezentacja tego zbioru prac jest udziałem środowiska polskich projektantów biżuterii w obchodach jubileuszu stulecia odzyskania niepodległości. Najstarszym promotorem złotników i organizatorem tego przeglądu jest Galeria Sztuki w Legnicy. Wystawa obejmuje dzieła od lat trzydziestych ubiegłego wieku. Nie akcentuje tendencji sztuki złotniczej tych lat, a preferuje indywidualne postawy twórcze z tych okresów i tym samym stanowi przekrój wartości artystycznych w kontekście kreacji sztuki w ogóle. Pokaz stanowi układ chronologiczny form, treści i oddziaływania. Indywidualności były reprezentantami grup artystycznych, szkół, spółdzielni, a wartością tego zbioru są: różnorodność postaw artystycznych, otwarte koncepcje rozwojowe, świadomość i siła artystyczna polskiej biżuterii. Rozwój stylistyki jest zilustrowany linią od prostych broszek Józefa Fajngolda, Mamerta Celmińskiego, Henryka Grunwalda po nagrodzone: naszyjnik Jadwigi i Jerzego Zaremskich, dzieła Leny Kowalewicz Wegner, Joachima Sokólskiego, Bogusława Balickiego i innych. Mentorami środowiska byli nieocenieni naukowcy, krytycy sztuki i artyści, tacy jak: Irena Huml, Michał Gradowski, Lena Kowalewicz Wegner, Zygmunt Ogrodowski.

Podstawą rozwoju tej dyscypliny sztuki była i jest wyobraźnia. Można powiedzieć to słowami Alberta Einsteina: ,,Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza. Wiedza jest ograniczona – jest tym co wiemy i rozumiemy teraz, a wyobraźnia otacza świat – także to co kiedykolwiek poznamy i zrozumiemy”. Te metody projektowania poprowadzono od prostych form (samodzielnie stanowiących dzieła), po analityczne i funkcjonalne struktury, jako odniesienia do całej fizycznej sylwetki (funkcji wynikającej z anatomii człowieka), jej psychiki, potrzeb oddziaływania, aż po aspekty z uwzględnieniem rozwoju techniki i technologii warsztatu. Inspiracją była natura – jako proces, zdarzenia dnia codziennego, upodobania i wiedza z dziedzin pokrewnych. Sztuki piękne, muzyka, poezja, polityka budowały wspólnie architekturę biżuterii.

Biżuteria zdobyła status sztuki, sztuki dekoracyjnej i użytkowej w harmonii z sylwetką i przestrzenią człowieka. Filozofia biżuterii uwzględniła także jej magiczne znaczenie, współbrzmienie tych wszystkich elementów, harmonię, styl – to skojarzenia z polską biżuterią. Kompozycje sugestii nastrojów, wrażeń estetycznych są lustrami zamierzeń twórców. Konsekwencje rozwoju polskiej biżuterii i jej obraz możemy dzisiaj ocenić na wystawie PL 100 i w katalogu. Ale nie zawsze są to typowe i najbardziej znaczące przykłady dzieł z twórczości poszczególnych artystów. Pomimo tego, że propozycje pochodzą od zespołu ekspertów. Może przydałby się bardziej szczegółowy, czytelny i konsekwentny scenariusz przedsięwzięcia, który by akcentował etapy rozwoju, wszystkich uwarunkowań i kontekstów.

Poza wystawą problem uzupełniają i dopowiadają wydawnictwa, targi biżuterii, sympozja i inne wystawy oraz udziały i nagrody w międzynarodowych konkursach, jak również prace w zbiorach muzealnych i kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

Ważną inspiracją polskiej biżuterii i jej wyrazem jest współtworzenie form z polskimi surowcami; łączenie srebra z bursztynem i krzemieniem pasiastym – w tych realizacjach jesteśmy światową wzorcową potęgą. Wzornictwo zawiera także aspekt gospodarczy, polityczny i promocyjny. Jak na tę okoliczność – to może nam zabraknąć, na wystawie, biżuterii historycznej (np. powstaniowej) i patriotycznej (ze stanu wojennego). Wszystkiego w takim skrócie nie da się ogarnąć. Zostawmy to na następną konfrontację.

PL100 – to więcej niż 100.

prof. dr hab. Andrzej Szadkowski

 

 

Plakat Wystawa PL 100 maly 01

 

 

 

Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury